iaum

insta bale

1-فضاي آموزشي دانشكده:

اين دانشكده بطور مستقل در قاسم آباد _ بلوار اديب_ بين اديب19و21  در ساختمانهايي به مساحت حدود 2043متر مربع و در 4رشته مستقل فعاليت مي نمايد.

فضاي دانشكده داراي 7 كلاس آموزشي و هر كلاس حدود 50 مترمربع مي باشد .

رشته ها شامل: كارشناسي اتاق عمل،كارشناسي هوشبري،كارشناسي علوم آزمايشگاهي وكارداني كودكياري (گرايش بهداشت مدارس) و مربي بهداشت مدارس مي باشد

 

 

اتاق عمل

هوشبري

علوم آزمايشگاهي

كودكياري(گرايش)

مربي بهداشت مدارس

جمع

تعداددانشجو

138

143

191

50

81

603

 

2-امكانات وتجهيزات آزمايشگاهي :

كارگاه شامل : 1- كارگاه بهداشت و 2- كارگاه مولاژ 3- كارگاه كمكهاي    اوليه4- كارگاه اسكراب5 - كارگاه مراقبتهاي پرستاري 6- كارگاه شبيه سازي معاينات  فيزيكي 7 -كارگاه احياء قلبي ريوي 

3-كتابخانه دانشكده :

علاوه بر كتابخانه مستقل در محل دانشكده با مشخصات ذيل 5 كتابخانه ديگر نيز در اختيار دانشجويان مي باشد (1كتابخانه در دانشكده پزشكي-4 كتابخانه در 4 بيمارستان آريا-22 بهمن-17شهريور و فارابي) مشخصات كتب مربوط به رشته بهداشت بصورت فايل pdfارائه گرديده است.

 

فضا ي آموزشي گروه :

تعدادكلاسهاي درس : 7كلاس درسي دردانشكده پيراپزشكي و8كلاس درسي در محل دانشكده پزشكي و سالن كنفرانس: 4سالن كنفرانس (2سالن در بيمارستان ها و1 سالن دردانشكده پزشكي و1سالن اجتماعات دردانشكده پيراپزشكي)

- كامپيوتر ،مدلاين ،آن لاين و.....  : 1كافي نت باحدود 6 دستگاه كامپيوتر با امكانات online درپيراپزشكي 

  -   وسايل سمعي بصري مانند پرژكتور واسلايد ،اورهد و ...... : 7كلاس در دانشكده پيراپزشكي  مي باشد .

مدير گروه پرستاري: خانم نسرين توكلي

پرستاري"در دنياي امروز يكي از مهمترين مشاغل پزشكي شمرده مي‌شود.عمر «پرستاري نوين» در جهان كمي بيش از يك قرن است . در قرن نوزدهم بود كه پرستاري نوين با تلاش‌هاي انسان دوستانه بانويي فداكار به نام «فلورانس نايتينگل» پايه‌ريزي شد و از آن پس «پرستاري» به علم و حرفه‌اي صد در صد انساني بدل شد كه اينك علاقمندان زيادي را به سوي خود جلب مي‌كند.

دانشگاه آزاد اسلامي  مشهد از سال 1364 مبادرت به تعليم و تربيت دانشجو در رشته پرستاري مقطع كارشناسي نموده است .تا كنون بيش از 37 دوره دانش آموختگان اين دوره  با ضريب اشتغال 95% در نظام سلامت مشغول ارايه خدمت مي باشند. همچنين اين دانشكده از سال     1393  پذيراي دانشجويان خارجي مشتاق تحصيل در اين رشته مي باشد و 25 درصد  از ورودي هاي سالانه اين دانشكده را دانشجوياني از كشورهاي عراق، افغانستان و .... تشكيل مي دهند.

مجوز آموزش در مقطع كارشناسي ارشد روان پرستاري، پرستاري مراقبت هاي ويژه بزرگسالان و                    پرستاري سالمندي نيز اخذ شده است و به زودي جذب دانشجويان تحصيلات تكميلي اين رشته ها نيز آغاز خواهد شد.

آدرس: مشهد خیابان امام خمینی کوچه بازارچه سراب دانشکده پزشکی/ پرستاری و مامایی دکتر محمد شاهین فر

شماره تماس: 05132280280

لينك گروه پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي مشهد

http://don.mshdiau.ac.ir/index.php?lang=fa

 

مدير گروه مامايي: خانم فاطمه فريال اثني عشري

رشته مامايي از رشته هاي علوم پزشكي است كه دانش آموختگان آن در سطح كارشناسي با ارايه خدمات بهداشت باروري و انجام مراقبت هاي دوران بارداري، حين زايمان و بعد از زايمان، انجام مراقبت هاي نوزادان و شيرخواران و ارايه آموزش و مشاوره سلامت جنسي و باروري به زنان در حدود وظايف تعيين شده، ترويج زايمان طبيعي و ايمن، تشخيص حالات غير طبيعي در مادر، جنين يا نوزاد متولد شده، انجام اقدامات اضطراري در حين بارداري يا زايمان و ارجاع به موقع موارد غير طبيعي در جهت تامين و ارتقاي سلامت مادر و جنين-نوزاد و شيرخوار و كودك تلاش مي كند.

گروه آموزشي مامايي در اين دانشكده نيز از سال 1369 مبادرت به تعليم وتربيت دانشجويان مامايى درمقطع كارشناسى پيوسته نموده است و تاكنون 26 دوره دانش آموختگان اين رشته از اين دانشكده فارغ التحصيل شده اند. پذيرش رشته مامايي تنها از ميان داوطلبين مونث صورت مي گيرد.

اين گروه از سال 1393 دانشجويان خارجي علاقمند به تحصيل در اين رشته را پذيرش مي نمايد و سالانه حدود 10% دانش آموختگان در مقاطع تحصيلات تكميلي پذيرفته مي شوند.

آدرس: مشهد خیابان امام خمینی کوچه بازارچه سراب دانشکده پزشکی/ پرستاری و مامایی دکتر محمد شاین فر

شماره تماس: 05132280260

لينك گروه مامايي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد

http://dob.mshdiau.ac.ir/index.php?lang=fa


شیوه نامه همکاری دبیران علمی برنامه های حضوری آموزش مداوم

به لحاظ ضرورت اطلاع رسانی دقیق ضوابط جاری آموزش مداوم در حیطه برنامه ریزی و اجرا و جلوگیری از بروز اختلال در برنامه ها، "شیوه نامه همکاری دبیران علمی برنامه های حضوری آموزش مداوم" تهیه گردیده است تا به نحو مقتضی به روءیت دبیران محترم قبل از طراحی و پیشنهاد برگزاری برنامه برسد .

دبیرعلمی هر برنامه کتبا از سوی مدیر گروه آموزشی به مرکز آموزش مداوم معرفی می شود. بدیهی است رشته تخصصی دبیر علمی بایستی با عنوان برنامه تناسب داشته باشد .

  1. دبیر علمی از طریق سامانه آموزش مداوم کشوری http://www.ircme.ir/ در پروفایل شخصی خود " از قسمت مجوز برنامه های حضوری ( دبیر) آیتم : ثبت درخواست مجوز جدید با ورود اطلاعات" اطلاعات مربوط به هر برنامه را در پرسشنامه سامانه کامل و دقیق تکمیل نماید.این پرسشنامه شامل اطلاعاتی از قبیل : نام، رتبه علمی، محل خدمت و تخصص اعضای کمیته علمی ، نام و کد ملی سخنرانان ، محل اجرا، گروه هدف و رتبه آنها، هزینه ثبت نام و ... می باشد و در نهایت برنامه تفضیلی پیوست سامانه شود.
  1. حداقل دو ماه قبل ازاجرای هربرنامه حضوری اطلاعات وارد سامانه شود. این مدت برای همایش ها سه ماه و برای دوره های کوتاه مدت حرفه ای چهار ماه خواهد بود .
  2. انتخاب عنوان برنامه ترجیحا" براساس نتایج نیاز سنجی و تقویم سالانه ارائه شده از سوی گروه باشد.
  3. جهت انتخاب زمان مناسب اجرای برنامه و به منظور جلوگیری از تداخل زمانی و موضوعی برنامه ها و رعایت بهره مندی گروه هدف بایستی پیشاپیش دبیر علمی با کارشناسان برنامه ریزی جهت تعیین زمان پیشنهادی هماهنگی نماید.
  4. از آنجا که تغییر در برنامه تفصیلی، مکان و زمان اجرای برنامه و گروه هدف، پس از تصویب برنامه و صدور مجوز امکان پذیر نخواهد بود، در تنظیم و تعیین جزئیات برنامه دقت و هماهنگی کافی مبذول شود .
  5. پیشنهاد می شود در تنظیم برنامه تفصیلی از روش های نوین و فعال آموزشی مانند: کلینیک آموزشی ، پانل ، پرسش و پاسخ ، PBLو ...استفاده شود.
  1. به منظور هماهنگی در ارائه مطالب، دبیر علمی در فرصتی مناسب نسبت به تشکیل کمیته علمی اقدام نماید تا بین سخنرانان هماهنگی و انسجام کافی برای ارائه مطالب ایجاد شود .
  2. توصیه می شود برای هماهنگی امور اجرایی همایش ها و سمینارها از سوی دبیر علمی برنامه یک نفر به عنوان دبیر اجرایی به مرکز آموزش مداوم دانشگاه معرفی گردد .
  3. حضور تمام وقت و فعال دبیر علمی در سالن حین اجرای برنامه ضروری است.
  4. لازم است دبیرعلمی در ابتدای برنامه ضمن بیان اهداف، به اهمیت، ضرورت و استفاده از نتایج ارزشیابی اشاره نمایند تا مخاطبین در تکمیل فرم های ارزشیابی برنامه بیشتر دقت کنند .
  5. دبیر علمی در انتهای برنامه ضمن تایید بروشور برنامه نسبت به تکمیل فرم ارزشیابی برنامه اقدام نماید .
  6. دبیر علمی درصورت ضرورت به کمک دیگر اساتید نسبت به تهیه پیش آزمون پس آزمون و یا چکیده مطالب اقدام نماید.
  7. براساس ماده 23 دستورالعمل کشوری تخصیص امتیاز برنامه های آموزش مداوم ، دبیر علمی برنامه موظف است گروه های هدف را مطابق با اهداف برنامه و متناسب با محتوای آن پیشنهاد نماید. براساس میزان تناسب محتوا با : - نیاز گروه هدف و - درصد ارتباط آن، رتبه بندی گروه هدف و امتیاز آن تعیین می شود .

میزان ارتباط محتوای برنامه با رشته تحصیلی گروه هدف

رتبه گروه هدف

بیش از 80%

یک

80 > تا 60%

دو

60 > تا 40%

سه

40 > تا 30 %

چهار

کمتر از 30%

گروه هدف برنامه محسوب نمی شود

  1. ضمنا" در هر رتبه نبایستی بیشتر از پنج گروه هدف پیشنهاد گردد .
  2. درصورتیکه برنامه دبیر اجرایی ندارد کلیه امور اجرایی منجمله عقد قرارداد آموزش مداوم با دبیر علمی خواهد بود .
  3. هماهنگی درخصوص جذب حامی تجاری و تایید محصولات معرفی شده توسط آنها برعهده دبیر علمی خواهد بود. انتخاب حامیان تجاری که منحصرا" ازبین شرکت های مرتبط با حرف پزشکی و علوم وابسته هستند بایستی باهماهنگی آموزش مداوم باشد .
  4. لازم است جهت هماهنگی با اداره نظارت براماکن نیروی انتظامی حداقل یکماه قبل از اجرا، فهرست حامیان تجاری و کیفیت قرارداد فیمابین به آموزش مداوم اعلام گردد .
  5. هرگونه سخنرانی و معرفی محصول از سوی حامیان تجاری درمتن برنامه وفضای اصلی آموزشی ممنوع است .
  6. هزینه ثبت نام دربرنامه ها معمولا" براساس تعرفه های کشوری است که در سامانه کشوری بصورت پیش فرض آمده است . درصورتیکه درخواست کاهش یا افزایش هزینه ها مطرح باشد بایستی در همان ابتدای طراحی با کارشناسان آموزش مداوم هماهنگ شود .

شیوه نامه نحوه همکاری دبیران اجرایی برنامه های حضوری آموزش مداوم که  کتبا" از سوی دبیر علمی معرفی شده اند

  1. تفاهم نامه یا قرارداد فی مابین دبیر اجراییبا مرکزآموزش مداوم حداقل یک ماه قبل از اجرای برنامه مشخص و امضا گردد.
  2. تشکیل کمیته اجرایی و سازماندهی عوامل اجرایی برعهده دبیر اجرایی برنامه می باشد.
  3. دبیر اجرایی بایستی از مناسب بودن محل اجرای برنامه از جهات مختلف اطمینان داشته باشد .
  4. اجرای دقیق مفاد قرارداد یا تفاهم نامه بر عهده دبیر اجرایی است .
  5. هماهنگی و دعوت از مدرسین جهت حضوربه موقع در برنامه برعهده دبیر اجرایی می باشد .
  6. کلیه امور اجرایی و هماهنگی لازم جهت تامین مواردی مانند سمعی بصری ، پذیرایی ، فضای مورد نیاز و ... برمبنای قرارداد یا تفاهم نامه فیمابین صورت می گیرد.
  7. حضور تمام وقت و فعال دبیراجرایی در حین اجرای برنامه ضروری است.

شیوه نامه همکاری دبیران علمی برنامه های حضوری آموزش مداوم

به لحاظ ضرورت اطلاع رسانی دقیق ضوابط جاری آموزش مداوم در حیطه برنامه ریزی و اجرا و جلوگیری از بروز اختلال در برنامه ها، "شیوه نامه همکاری دبیران علمی برنامه های حضوری آموزش مداوم" تهیه گردیده است تا به نحو مقتضی به روءیت دبیران محترم قبل از طراحی و پیشنهاد برگزاری برنامه برسد .

دبیرعلمی هر برنامه کتبا از سوی مدیر گروه آموزشی به مرکز آموزش مداوم معرفی می شود. بدیهی است رشته تخصصی دبیر علمی بایستی با عنوان برنامه تناسب داشته باشد .

  1. دبیر علمی از طریق سامانه آموزش مداوم کشوری http://www.ircme.ir/ در پروفایل شخصی خود " از قسمت مجوز برنامه های حضوری ( دبیر) آیتم : ثبت درخواست مجوز جدید با ورود اطلاعات" اطلاعات مربوط به هر برنامه را در پرسشنامه سامانه کامل و دقیق تکمیل نماید.این پرسشنامه شامل اطلاعاتی از قبیل : نام، رتبه علمی، محل خدمت و تخصص اعضای کمیته علمی ، نام و کد ملی سخنرانان ، محل اجرا، گروه هدف و رتبه آنها، هزینه ثبت نام و ... می باشد و در نهایت برنامه تفضیلی پیوست سامانه شود.
  1. حداقل دو ماه قبل ازاجرای هربرنامه حضوری اطلاعات وارد سامانه شود. این مدت برای همایش ها سه ماه و برای دوره های کوتاه مدت حرفه ای چهار ماه خواهد بود .
  2. انتخاب عنوان برنامه ترجیحا" براساس نتایج نیاز سنجی و تقویم سالانه ارائه شده از سوی گروه باشد.
  3. جهت انتخاب زمان مناسب اجرای برنامه و به منظور جلوگیری از تداخل زمانی و موضوعی برنامه ها و رعایت بهره مندی گروه هدف بایستی پیشاپیش دبیر علمی با کارشناسان برنامه ریزی جهت تعیین زمان پیشنهادی هماهنگی نماید.
  4. از آنجا که تغییر در برنامه تفصیلی، مکان و زمان اجرای برنامه و گروه هدف، پس از تصویب برنامه و صدور مجوز امکان پذیر نخواهد بود، در تنظیم و تعیین جزئیات برنامه دقت و هماهنگی کافی مبذول شود .
  5. پیشنهاد می شود در تنظیم برنامه تفصیلی از روش های نوین و فعال آموزشی مانند: کلینیک آموزشی ، پانل ، پرسش و پاسخ ، PBLو ...استفاده شود.
  1. به منظور هماهنگی در ارائه مطالب، دبیر علمی در فرصتی مناسب نسبت به تشکیل کمیته علمی اقدام نماید تا بین سخنرانان هماهنگی و انسجام کافی برای ارائه مطالب ایجاد شود .
  2. توصیه می شود برای هماهنگی امور اجرایی همایش ها و سمینارها از سوی دبیر علمی برنامه یک نفر به عنوان دبیر اجرایی به مرکز آموزش مداوم دانشگاه معرفی گردد .
  3. حضور تمام وقت و فعال دبیر علمی در سالن حین اجرای برنامه ضروری است.
  4. لازم است دبیرعلمی در ابتدای برنامه ضمن بیان اهداف، به اهمیت، ضرورت و استفاده از نتایج ارزشیابی اشاره نمایند تا مخاطبین در تکمیل فرم های ارزشیابی برنامه بیشتر دقت کنند .
  5. دبیر علمی در انتهای برنامه ضمن تایید بروشور برنامه نسبت به تکمیل فرم ارزشیابی برنامه اقدام نماید .
  6. دبیر علمی درصورت ضرورت به کمک دیگر اساتید نسبت به تهیه پیش آزمون پس آزمون و یا چکیده مطالب اقدام نماید.
  7. براساس ماده 23 دستورالعمل کشوری تخصیص امتیاز برنامه های آموزش مداوم ، دبیر علمی برنامه موظف است گروه های هدف را مطابق با اهداف برنامه و متناسب با محتوای آن پیشنهاد نماید. براساس میزان تناسب محتوا با : - نیاز گروه هدف و - درصد ارتباط آن، رتبه بندی گروه هدف و امتیاز آن تعیین می شود .

میزان ارتباط محتوای برنامه با رشته تحصیلی گروه هدف

رتبه گروه هدف

بیش از 80%

یک

80 > تا 60%

دو

60 > تا 40%

سه

40 > تا 30 %

چهار

کمتر از 30%

گروه هدف برنامه محسوب نمی شود

  1. ضمنا" در هر رتبه نبایستی بیشتر از پنج گروه هدف پیشنهاد گردد .
  2. درصورتیکه برنامه دبیر اجرایی ندارد کلیه امور اجرایی منجمله عقد قرارداد آموزش مداوم با دبیر علمی خواهد بود .
  3. هماهنگی درخصوص جذب حامی تجاری و تایید محصولات معرفی شده توسط آنها برعهده دبیر علمی خواهد بود. انتخاب حامیان تجاری که منحصرا" ازبین شرکت های مرتبط با حرف پزشکی و علوم وابسته هستند بایستی باهماهنگی آموزش مداوم باشد .
  4. لازم است جهت هماهنگی با اداره نظارت براماکن نیروی انتظامی حداقل یکماه قبل از اجرا، فهرست حامیان تجاری و کیفیت قرارداد فیمابین به آموزش مداوم اعلام گردد .
  5. هرگونه سخنرانی و معرفی محصول از سوی حامیان تجاری درمتن برنامه وفضای اصلی آموزشی ممنوع است .
  6. هزینه ثبت نام دربرنامه ها معمولا" براساس تعرفه های کشوری است که در سامانه کشوری بصورت پیش فرض آمده است . درصورتیکه درخواست کاهش یا افزایش هزینه ها مطرح باشد بایستی در همان ابتدای طراحی با کارشناسان آموزش مداوم هماهنگ شود .

شیوه نامه نحوه همکاری دبیران اجرایی برنامه های حضوری آموزش مداوم که  کتبا" از سوی دبیر علمی معرفی شده اند

  1. تفاهم نامه یا قرارداد فی مابین دبیر اجراییبا مرکزآموزش مداوم حداقل یک ماه قبل از اجرای برنامه مشخص و امضا گردد.
  2. تشکیل کمیته اجرایی و سازماندهی عوامل اجرایی برعهده دبیر اجرایی برنامه می باشد.
  3. دبیر اجرایی بایستی از مناسب بودن محل اجرای برنامه از جهات مختلف اطمینان داشته باشد .
  4. اجرای دقیق مفاد قرارداد یا تفاهم نامه بر عهده دبیر اجرایی است .
  5. هماهنگی و دعوت از مدرسین جهت حضوربه موقع در برنامه برعهده دبیر اجرایی می باشد .
  6. کلیه امور اجرایی و هماهنگی لازم جهت تامین مواردی مانند سمعی بصری ، پذیرایی ، فضای مورد نیاز و ... برمبنای قرارداد یا تفاهم نامه فیمابین صورت می گیرد.
  7. حضور تمام وقت و فعال دبیراجرایی در حین اجرای برنامه ضروری است.

تعاريف انواع برنامه هاي آموزش مداوم

 

به منظور هماهنگي و ايجاد رويه يكسان در نامگذاري برنامه هاي آموزش مداوم و با توجه به عدم وجود تعاريف كاربردي واحد براي اين قبيل برنامه ها و بر اساس بررسي هاي انجام شده توسط اداره كل آموزش مداوم شامل : استفاده از منابع موجود ، نظرخواهي از معاونين وزارت متبوع ، مديران معاونت آموزشي ، معاونين آموزشي دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي ، انجمنهاي علمي مصوب گروه پزشكي ، كميته تخصيص امتياز آموزش مداوم و كارشناسان اداره كل آموزش مداوم ، شورايعالي آموزش مداوم در پانزدهمين جلسه مورخ 4/11/78 تعاريف برنامه ها را به شرح ذيل مورد تصويب قرار داد:

1–همايش (كنگره)

           گردهمايي رسمي متشكل از متخصصين و افراد با تجربه كه در آن نتايج تحقيقات و پژوهشهاي انجام شده در موضوع علمي مشخص و به صورت مقاله ، سخنراني و و پوستر ارائه شده و به شكل دوره اي 1 تا 5 سال يكبار تكرار مي گردد طول مدت كنگره (3) روز يا بيشتر است ، براي برگزاري هر كنگره تشكيل تعدادي كميته تخصصي ضرورت دارد.

2- همايش بين المللي (كنگره بين المللي)

           با حضور اساتيد و پژوهشگران برجسته خارجي تشكيل مي گردد (علاوه برداشتن تعاريف همايش ملي) حداقل 20% مقالات ارائه شده در همايش بين المللي حاصل تحقيقات و پژوهشهاي انجام شده در ساير كشورها است.

3–هم انديشي (سمينار)

           اجتماعات و گردهمايي كه هدف از تشكيل آن بيان تازه هاي علمي ، مبادله تجربيات و تجديد اطلاعات در جهت چاره جويي و حل مشكلات حرفه اي شركت كنندگان است به صورت ارائه سخنراني ، ميزگرد و جلسات پرسش و پاسخ اداره مي گردد. طول مدت آن حداقل2روز مي باشد.

4- فراهم آيي (كنفرانس)

           نشستها و اجتماعاتي كه به منظور شور و بحث در يك زمينه خاص تشكيل مي گردد و در آن افراد نقطه نظرات خود را درباره مسائل و مشكلات مهم از طريق سخنراني ، جلسات پرسش و پاسخ، ميزگرد و گزارش موارد جالب(Case Report)مطرح مي نمايند. اين نشستها مي تواند در طييك روزيا به صورت جلسات دوره اي تشكيل گردد. چنانچه اين جلسات بصورتادواريتشكيل شود به آن كنفرانس دوره اي اطلاق مي شود.

5- هم نشست (سمپوزيوم)

           به منظور آموزش مسائل علمي تخصصي و فوق تخصصي درباره موضوعي خاص به صورت سخنراني ، كارگروهي ، بحث و ارائه مقاله برگزار مي گردد در سمپوزيوم هر يك از سخنرانان درباره جنبه خاصي از موضوع به بحث مي پردازند ، مخاطبين هم نشست، افـراد متخصص و صـاحب نظر مـي باشند . طول مدت سمپوزيوم معمولاً (1) روز است .